30 Ocak 2009 Cuma

Tarsusun Turistik Yerleri

Kleopatra Kapısı (Deniz Kapısı)
Tarsuslu yerli halkın "Kancık Kapı" olarak adlandırdığı Kleopatra Kapısı ayakta kalan tek antik kent kapısıdır. Bizans döneminde inşa edilen kent surlarının Dağ kapısı,Adana kapısı ve Deniz kapısı bulunuyordu.EvliyaÇelebi,seyahatnamesinde Tarsus'u anlatırken, bu kapı için "iskele Kapısı" diye yazmıştır.Yapımında kesme taşlar ve horasan harcı kullanılmış, kemeri at nalı şeklinde ve yerden yüksekliği 6.17 m,derinliği ise 6.18 m'dir. İç içe iki surdan oluşan kentte, savaş anında kapılar kapanmaktaydı. Kleopatra kapısı da bu surların kapılarından birisidir.

Cleopatra Gate
Cleopatra Gate, which is at the west part of the Tarsus and on Mersin road, is the only antic city gate, which stands still today. It is mentioned that Egypt's famous Queen Cleopatra had come via ships to meet with Roman General, Antonius on 41 B. C., and welcome with ceremonies at Gözlükule Tumulus, and they had entered to city from the sea gate of that day. Ramparts, which has three gates, composed of Bağ, Sea and Adana, surrounding city from its three sides had been constructed instead of this gate which had collapsed during following years.

St. Paulus Kuyusu

St.Paulus MS 3 yılında Tarsus'ta doğmuş ve babasının mesleği olan çadır bezi dokumacılığı yapmıştır. Musevi Roma vatandaşı olan Aziz, ilk öğrenimini Tarsus'ta,yüksek öğrenimini Kudüs'te tamamlamış, daha sonra İsa'nın Havarisi olmuştur.Tarsus'ta S.Paulus'un doğduğu ve yaşadığı ev olarak bilinen yapı kalıntısının ortasında bulunan kuyunun suyu, halk arasında şifalı olarak bilinir. Bazı Hıristiyanlar, Hacı olmak için Kudüs'e gitmeden önce Tarsus'a uğrayarak StPaulus'un kuyusundan şifalı ve kutsal suyu içerler. Bu nedenle StPaulus kuyusu, Hıristiyanlarca önemli bir ziyaret merkezidir.

St. Paul Church

It is thought that structure devoted to St. Paul and in Ulu Mosque District at south of the city, is constructed during 11th and 12th centuries A. D. Although it had begun to be protected on 1993, and tried to open as a Monument Museum, church internal and external place restoration works are continuing gradually. There is bell tower at north east edge of the church. At the center of the ceiling, there are frisks of Jesus Christ, Yohannes, Mattios, Marcos and Lucas. A panorama and angle descriptions are present at both sides of the glass, in the center naphtha. There is a wooden suspended layer, supported by first two columns on the west internal place and entrance. Panorama pictures can be seen on the banisters of this central layer. On 1992 and 1993, Vatican had organized "St. Paul Symposium and Ceremony" in St. Paul Church. Christians, are visiting St. Paul Monument Museum regularly with the aim of hadj.

Altından Geçme (Roma Hamamı)
Kentin merkezinde anıtsal antik bir yapı kalıntısı olarak göze çarpar.Tuğladan örülü, altından motorlu araçların da geçebileceği büyük kemer ve hamam duvarlarının bir kısmı, 19.yüzyıla ait konutların içinde kalmıştır.Bu kalıntılar, Roma döneminde kente teraziler ve kemerlerle su getirilmesinden sonra inşa edilen hamam kalıntısına aittir.

Şahmeran Hamam (Old Hamam)
Old hamam, which is adjacent to Vakıf Commercial Building, is constructed by Ramazanoğulları on a pedestal remaining from Romans. It has the characteristics of a Turkish Hamam according to its plan shape and sizes. Structure with 4 eyvans, entered into service with restoring today, is composed of heat and private cabinet parts. It is rumored that legendary Şahmeran is killed within this hamam. For this reason, Old Hamam is also known as "Şahmeran Hamam".

Eski Hamam
Yeni Vakıf İşhanının yanında, Roma döneminden kalma bir hamamdır.Altından Geçmenin uzantısı, Eski Hamamın olduğu yere kadar uzanır.Kapının yanındaki kitabede H. 1290, M. 1873 yılında onarım gördüğü yazılıdır.Efsanevi Yılanlar Padişahı Şahmeran'ın burada kesildiğine ve kanının bu hamamın duvarlarına sıçradığına inanıldığından "Şahmeran Hamamı" da denilmektedir

İNS, HAMAMS nad BAZAARS

Altından Geçme (Roman Hamam)
This structure which reflects the greatness of Roman Empire Age in Tarsus, but very damaged till today is a Roman Hamam ruin.

Roma Yolu
Roma yolu, Tarsus'a 15 km uzaklıkta Sağlıklı köyünün yukarı kısmında bulunmaktadır. Roma yolu yüksek bir yerde olup, buradan Tarsus ve civarı sahile kadar görülebilmektedir. Yolun genişliği 2.94 ile 3.00 metre arasında değişmektedir. Sağlam kalan yerlerin uzunluğu 3 km kadardır.

Roman Road
Roman Road, is at the upper part of Sağlıklı Village, which is 15 km. away from Tarsus. Width of Roman Road varies between 2.94 and 3.00 meters here. This historical silk road's undamaged parts length is about 3 km.

Eski Cami St.Paulus Kilisesi
Çarşıbaşındaki kilisenin 1102 yılında St.Paulus Katedrali olarak yapıldığı söylenmektedir. Roma sitilinde kalın ve yüksek duvarları, iç kısmı geniş, dışa bakan tarafı dar, derin pencereleri ve kalın sütunları ile dikkat çekicidir. 1415 yılında Ramazanoğlu Ahmet Bey tarafından onarılarak camiye çevrilmiştir.

Donuktaş (Roman Temple)
Donuktaş, which is in the Tekke District, at the east of Tarsus, is the oldest temple which reached today.Although there is no information about god, to which this temple is constructed, structure is described as monument of Asur King, Sardanapal by one of the Medieval wanderers, V. Longlois

Kubat Paşa Medresesi
1557 yılında Kubat Paşa tarafından kesme taştan yaptırılmıştır. Batısında, dışa taşkın bir giriş portali vardır.Girişteki eyvanın karşısında dört basamakla çıkılan asıl eyvan yer alır. Bunun üstü pandantifler aracılığıyla ana duvara oturan kagir ile örtülüdür. Bu eyvanın güneyinde mihrap bulunmaktadır. Asıl eyvan ile geniş eyvanın yanlarındaki odalar manastır tonozuyla örtülüdür. Avlunun kuzey ve güneyinde öğrenci odaları yer alır. Kubat Paşa Medresesi, bugün Tarsus Müzesi olarak kullanılır.

Kubad Paşa Theology School
It is known that Tarsus is not only an agricultural and commercial center, but also one of the most important cultural and education centers. Theology school, which is constructed by Ramazanoğlu Ruler, Kubad Paşa on 1550s, is the only educational institute, which could reach today from ancient times. This structure, which had the traditional Seljukan architecture, is constructed of smooth cut rock.

Beyaz Çarşı (Kırk Kaşık)
U
lu Cami'nin batısında bulunan 1579 yılında Ramazanoğlu İbrahim Bey tarafından Ulu Cami ile birlikte yaptırılmıştır. Ulu Cami'nin doğusunda yer almaktadır, imarethane olarak uzun yıllar kullanılmıştır. 1954 yılında restore edilerek çarşı haline getirilmiştir.Yapı, batı girişinin iki yanında yer alan iki kubbe ve tonozla örtülü dükkânların duvarlarına binen mermerlerin taşıdığı beş kubbe ile örtülüdür. Orta kubbesinde aydınlık feneri bulunmaktadır. Kubbeyi taşıyan kemerler sivri, giriş kapılarının kemerleri ise yayvandır. Dükkanların ikisi yayvan kemerlerle orta mekana açılır. Friz süsü olarak kullanılan motifler, yerli halk tarafından sapsız kaşıklara benzetildiğinden Beyaz Çarşı'ya "Kırk Kaşık" da denilmektedir.

Kırk Kaşık Bedesten (White Bazaar)
It is a structuıre which is dated with same periods of mosque, at west of Ulu Mosque. It is the only sample which continues its functions in Tarsus, at junction point of roads and has active commercial life for all periods. Shops are lined at both sides of the corridor covered with very wide and domes within the rectangular planned bedesten.

Eshabı Kehf (Yedi Uyurlar) Mağarası
Tarsus'un 12 km kuzeyinde bulunan Eshabı Kehf mağarası, Hıristiyan ve Müslümanlarca kutsal bir ziyaret yeri olarak kabul edilir. Mağara dört köşe olarak kayadan oyulmuştur ve 1520 basamakla girilir. O Mağaranın üstünde 1873 yılında
Sultan Abdülaziz tarafından yaptırılan camiye sonradan üç şerefeli bir de minare eklenmiştir. Eshabı Kehf diye adlandırılan ve kutsal kişiler olarak bilinen, Hıristiyanlarca 7, Müslümanlarca 8 evliya olarak kabul edilen Yelmiha, Mekselina, Mislina, Mernuş, Sazenuş, Debernuş ve Kefeştetayuş adındaki yedi genç ve köpekleri Kıtmir'e ait söylencenin çeşitli versiyonları v vardır. Bazı değişikliklerle birlikte bunların hepsinde anlatılan ortak söylence şöyledir. St. Paulus'un Hıristiyanlık kurallarını yaydığı tarihlerden uzun bir süre sonra, Arap kaynaklarında Takyanus olarak geçen (Diocletianus?) Roma imparatoru Tarsus'a gelmiş ve çok tanrılı dönemde tek tanrıya inandıkları için bu gençleri huzuruna çağırarak, onlara Roma dinine bağlı kalmalarını, aksi taktirde kendilerini öldürteceğini söylemiştir. Tek tanrıya inançlarından vazgeçmek istemeyen bu gençler,imparator tarafından verilen bir kaç günlük zamandan yararlanarak Tarsus yakınlarındaki bu mağaraya sığınmışlar ve orada mucizevi bir şekilde 300 yıl süren bir uykuya yatmışlardır, içlerinden ilk uyanan Yemliha, yiyecek almak için kente gittiğinde, elindeki paranın çok eski ve anlattıklarının akla uygun olmadığı anlaşılınca, onunla beraber mağaraya giderler. Ancak mağarada yedi yavru kuşun tünediği bir yuvadan başka bir şey göremezler. Bu nedenle bu mağara Yedi Uyurlar Mağarası olarak da anılır. Bu sonuç Islami versiyonda ise şöyledir.Mağaraya gelenler, içerde altı kişinin namaz kıldığını görürler.Yemliha dışarıdakileri bırakıp mağaraya girer ve ondan sonra yedisi de görünmez olurlar. A.Akagündüz, Y.Baş, R.Tekin, O.Kaşıkç'nın hazırladıkları bir akademik çalışmaya göre; yazarlar, bu söylenceyi Kuran'ın Kehf suresinin 926 ayetlerinin açıklamasıyla ele almışlardır. Ayrıca 34'ü Türk İslam, 2'si batılı olmak üzere 36 kaynağın sonuçlarına göre yayınladıkları kitapta, bu söylencenin yeri, Tarsus'takiEshabı Kehf olarak gösterilmektedir. T.A.Çağlar, bu konuya farklı bir bakış açısı ile yaklaşarak, olayın geçtiği söylenen yerdeki konik dağ yapısını bir dağ kültü, isimlerin ise "nuş ve yüş" şeklinde ekler almasının, Islami veya antik olmaktan çok Labarnaş veya Hattuşaş gibi Hitit, Luwi veya Que kökenli olabileceğini öne sürmektedir. Bu durumda yeri ve kime ait olduğu tartışmalı olan bu söylenceye dikkat edilmesi gereken farklı bir versiyon daha ortaya çıkmaktadır.

Eshab-ı Kehf Cavern
It is 12 km. north of Tarsus, near to Ulaş Village. This cavern, which gives its name to section of the Koran, is esteemed as holy by Moslems and Christians. Story of Eshab-ı Kehf Cavern is very impressive; during polytheist age, seven juveniles (Yemliha, Mekseline, Mislina, Mernuş, Sazenuş, Debrenuş and Kefeştetayuş), who had escaped from torments as they believe to monotheism, had hidden in this cavern together with their dogs. Miraculously rock is cut and these faithful persons had slept for 300 years, and had seen that everything is different when they had waken up. One of them had gone to the city for buying food and seized. When arrested person come to cavern with him, he did not see anything rather than a nest on which seven young birds had been perched. For this reason, here is also known as "Seven Sleepers Cavern". Mosque, constructed by Sultan Abdüllaziz on the caverns, had been added a minaret with three balconies.

Şahmeran Söylencesi
Bugün kentin merkezinde heykeli bulunan şahmeran, yılan gövdeli, erkek başlı bir yaratık olarak bilinir. Efsaneye göre, Misis'te oturan ve yılanların kralı olarak kabul edilen Şahmeran, o zamanki Tarsus Kral'ın kızına aşık olmuş. Güzel Prenses, Eski Hamam da yıkanırken Şahmeran hamamın üstüne çıkıp kubbe deliğinden gizlice onun yıkanışını seyredermiş, bir defasında yine seyrederken hamamın içine düşmüş ve o zaman Prensesin koruyucuları Şahmeran'ın başını keserek onu öldürmüşler. Bugün hamamın iç duvarlarındaki kırmızı lekelerin, Şahmeran'ın vücudundan fışkıran kanlar olduğuna inanılmaktadır. Yine bir efsaneye göre, bu olaydan yılanların o haberi

Şahmeran Hamam (Old Hamam)
Old hamam, which is adjacent to Vakıf Commercial Building, is constructed by Ramazanoğulları on a pedestal remaining from Romans. It has the characteristics of a Turkish Hamam according to its plan shape and sizes. Structure with 4 eyvans, entered into service with restoring today, is composed of heat and private cabinet parts. It is rumored that legendary Şahmeran is killed within this hamam. For this reason, Old Hamam is also known as "Şahmeran Hamam".

Tarsus Kalesi
Tarihçe bölümünde anlatıldığı gibi Orta Çağ Arap yazarları ve Evliya Çelebi'nin anlattıkları 5 kapılı, iç ve dış surları olan kale, 1832 yılında Tarsus'u işgal eden Mısırlı İbrahim Paşa'nın burada inşa ettirdiği bazı yapılar için, taşları sökülerek devşirilmiş, daha sonra da devam eden bu türlü devşirmeler sonucunda kale adeta yok edilmiştir.

Gülek Strait and Castle
Gülek Strait, which is 62 km. away from Tarsus, is also known as Kilikya Gate during ancient times. İbrahim Paşa, who was voyaging to Anatolia on 1833, had widened the very narrow strait for passing his gunneries. You can reach to the castle with an approximately 3 - 4 km. distance on forest road from Gülek Borough. This is an appropriate place for trekking.

Tarsus Şelalesi
Kentin 3 km kuzeyinde bulunan Tarsus Çayı üzerindedir. Çay buradan 3 ila 5 m'lik yüksekliklerden dökülerek şelaleyi oluşturur. Romalılar döneminde çay kentin ortasından geçmekte, şelalenin bulunduğu alan ise nekropol (mezarlık) olarak kullanılmaktaydı.

Waterfall and Roman Graves
It is known that there is underground graves remaining from Romans at the place where waterfall is present. Today's waterfall is formed with falling of river over 3 - 5 meters high graves as a result of changing the place of bed of Tarsus River. From time to time, graves can be seen due to the changes on the water levels. Waterfall and environment is one of the most attractive places for natives of Tarsus, especially during hot summer days. During spring months, pool and waterfall composes a marvelous view with the sun set with its increasing flow during spring months.Its most important characteristic is rapid reach of feeding sources to waterfall. This condition is maintaining to remain water always cool. It is serving to foreign and native all persons with its tea gardens and restaurants

2 yorum:

  1. Çok güzel bir site olmuş.Elinize sağlık.

    YanıtlaSil
  2. Tarsus yaşanmadan anlaşılamayacak, bir mistik şehir.Eşsiz bence..

    YanıtlaSil

tarsus

tarsus
Tarsuslu ne arasa, Tarsusta ne varsa